És més que sabut que el tabac és una amenaça per la salut ja que es vincula el seu consum a algunes malalties com diferents tipus de càncer, afeccions cardiovasculars o malalties respiratòries.
Però aquest any, la Organització Mundial de la Salut, ha volgut aprofitar el Dia Internacional Sense Tabac per a conscienciar a la població sobre una altra amenaça del tabac, més desconeguda però igualment important: l’amenaça que suposa pel medi ambient a escala mundial.
I és que és una amenaça pel medi ambient en tot moment del seu procés: des del cultiu fins al residus que queden un cop consumit, generant un impacte directe sobre la desforestació del planeta, les desigualtats, l’empobriment i l’explotació de grups socials en situació de vulnerabilitat, la contaminació de l’aigua i el canvi climàtic.

Cada any, la indústria tabaquera costa al món més de 8 milions de vides humanes, 600 milions d’arbres, 200.000 hectàrees de terra i 22.000 milions de tones d’aigua, a més de generar 84 milions de tones de CO2.
Desforestació
La desforestació provocada per les plantacions de tabac representa el 5% del total d’arbres que es talen al món. I més enllà del problema que suposa això per si sol, la desforestació també és la responsable d’algunes conseqüències negatives per al sòl. Per una banda fa més complicat regenerar les terres de cultiu, i per una altra les que regeneren ho fan amb un pitjor rendiment.
Desigualtats, empobriment i explotació (explotació infantil)
La majoria de conreus de tabac es troben en aquells països que coneixem com el sud global, i enlloc de destinar les terres de conreu per a aliments, s’estan destinant a plantacions tabaqueres, i es que les empreses així s’enriqueixen més. I el problema és especialment greu si es té en compte que en 4 dels 10 països que concentren el 90% de les plantacions hi ha dèficit alimentari (surten més aliments dels que entren i es consumeixen).
A més, pel que fa a les persones, en aquestes plantacions no es respecten els drets laborals de les treballadores, exemple d’això és que pateixen una malaltia coneguda com a “malaltia del tabac verd” provocada pels productes químics que s’utilitzen en aquests conreus.

Contaminació de l’aigua
En tot el procediment que es requereix per fer una cigarreta es contamina aigua. Amb els químics durant el conreu com ja hem explicat, en diferents processos de la fabricació i la distribució…
I especialment en el consum i eliminació d’aquesta. Les burilles són els residus més comuns a carrers, platges i voreres. Cal saber que una sola punta de cigarret contamina fins a 50 litres d’aigua potable.
Canvi climàtic
En la producció i distribució no es pot menystenir la petjada de carboni que deixa la indústria del tabac i l’augment de gasos que contribueixen al canvi climàtic agreujant més la situació global.
Més enllà de les conseqüències per la salut, que són ben conegudes per a la major part de la població, i la conseqüent decisió que pren cadascú sobre si vol consumir o no aquesta substància, les conseqüències medi ambientals i socials que provoca el tabac tenen una responsabilitat, i és de la pròpia indústria tabaquera. Per tant com a ciutadans i ciutadanes hem d’exigir a aquestes multinacionals una major responsabilitat davant l’impacte mediambiental de la seva activitat.