Una de les principals coses que hem de saber sobre els medicaments és que tenen un impacte sobre el nostre cos i sobre el nostre estat mental i d’ànim i que, especialment quan es prenen de forma no indicada, poden generar algunes complicacions, fins i tot malestars importants. Justament es tracta de substàncies que no recomanaríem prendre de festa. Però potser heu vist o heu sentit que hi ha algú que els afegeix a la festa.

No ens referim a gent que es medica regularment (o durant un període de temps estipulat) per tractar una condició i que, per tant, no deixa de fer-ho pas perquè estigui fent una altra activitat o inclús prenent alguna altra substància. Aquí és important que cadascú conegui la seva pròpia medicació, els efectes que aquesta té i com aquests es concreten en un o una mateixa.  

Tampoc ens referim a qualsevol medicament. Tot i que també és important tenir en compte les interaccions dels medicaments més comuns, com l’ibuprofè, ens referim a medicació receptada per a algunes qüestions de salut mental, els psicofàrmacs. I especialment els hipnosedants (que també es poden anomenar com ansiolítics, sedants, somnífers o tranquil·litzants), com per exemple el Lorazepam o el Clonazepam.

El fet que siguin medicaments que es venguin únicament amb recepta (una prescripció explícita i no transferible per a una persona concreta) i a un establiment especialitzat, ens hauria de donar la pista que els medicaments tenen un potencial perillós. Però curiosament, com també els recomana personal mèdic i podem conèixer a alguna o algunes persones que se’n prenen, ens fa certa sensació de seguretat. No ens hem de confiar pas amb aquest tema.

Dues mans intercanviant un blister de pastilles

 

Hi ha adolescents que, de festa, per curiositat i per proposta d’altres, potser han consumit alguna d’aquestes substàncies barrejades amb alcohol. A algun botellot on algú altre ho estava fent, a una festa a casa d’una col·lega o quedant amb uni amigui per tenir una experiència nova. Les pastilles les han pogut treure o perquè algú que les té pautades les hi ha regalades, perquè les ha pres a algú de casa o potser perquè les ha comprat per pocs euros a algú que en passava.

Hi ha adolescents que potser les han pres i els hi comenten que poden ajudar a desinhibir-se, a rebaixar tensió, relaxar-se o a tenir una sensació de “subidón”. Barrejades amb l’alcohol a més poden potenciar els seus efectes sedants (fet que pot ser perillós) poden generar desorientació i confusió, disminuir la capacitat de reacció, nàusees i vòmits entre d’altres. Poden causar caigudes i altres accidents, molt especialment si es condueix.

I és que per si mateixos els hipnosedants poden produir molts efectes secundaris. Somnolència, tremolors, rigidesa muscular, alteracions del cicle menstrual, taquicàrdies, problemes de coordinació, afectacions a la memòria. A més de generar dependència i addicció. Així que com menys ens haguem de relacionar amb aquests medicaments, menys riscos hi trobarem.

En resum, com menys presents siguin a la festa, millor!