Cada vegada hi ha més ampolles d’aigua a la classe de l’institut, veritat? S’han convertit en quelcom normal, cadascú porta la seva i si es té sensació de set s’aprofita qualsevol moment per beure. Observem el mateix quan anem a una extraescolar i practiquem esport: “Sobretot que ningú es deixi l’aigua” ens diu l’entrenadora. No aniríem mai d’excursió sense la cantimplora. I quan parem taula per sopar, que no hi falti l’aigua. Seria estrany sopar sense got, oi? Fins i tot hi ha qui dorm amb un got d’aigua a l’habitació per si té set a la nit.
L’aigua és bàsica perquè el nostre cos funcioni correctament, sempre i tot l’any.
Quan el nostre cos perd aigua (a través de la suor i l’orina), ens anem deshidratant. La deshidratació pot augmentar el risc d’afectació d’algunes funcions vitals, per això és tan important que no ens deshidratem. Només cal que estiguem atents i atentes: Quan necessitem beure aigua, el nostre cos ens avisa a través de la sensació de set.
Llavors, per què no hi pensem tant quan sortim de festa o tenim previst beure alcohol?
Potser hi pensem més a l’estiu? Evidentment com més calor fa, més aigua perd el nostre cos a través de la suor. D’això en som molt conscients a l’agost, però també ens pot passar a l’hivern: en una sala de concerts, a l’interior d’una discoteca, en una festa amb la calefacció molt alta, etc.
En aquest context, si ja hem decidit beure alcohol i tenim set, és probable que en comptes de beure aigua, decidim continuar bevent alcohol. Però, l’alcohol serveix per hidratar-se? Doncs la resposta és breu: No. De fet, provoca tot el contrari: deshidratació.

Quan fem esport habitualment tothom porta ampolles d’aigua. Per què no passa el mateix quan la gent beu alcohol?
Potser us preguntareu “per què? Si l’alcohol és una beguda, és líquid”. Doncs bàsicament perquè l’alcohol és diürètic, això vol dir que contribueix al fet que produïm més orina i, per tant, fem pipí més sovint. No és casualitat doncs que quan la gent beu begudes amb alcohol vagi molt sovint al lavabo. I tampoc és casualitat que s’acabi bevent més del que es tenia pensat.
La sensació de set no marxa amb l’alcohol i com més es beu alcohol, més et deshidrates. Per tant, és una espiral que només es frena bevent aigua.
Potser us pregunteu també: I amb els refrescos? O les barreges amb begudes ensucrades? Doncs tot i que no deshidraten com l’alcohol, tampoc són la millor solució. Hidraten menys (perquè el sucre fa que el cos trigui més a absorbir l’aigua) i, a més, poden fer més sensació de set.
Així doncs, la millor solució continua sent: beure aigua.
Beure aigua mentre es beu alcohol és una bona idea per molts motius:
- El primer, i més important, és que es trenca l’espiral de deshidratació, es beu menys alcohol i, per tant, es redueix el risc de tenir malestars i afectacions per aquest consum.
- Evita que l’alcohol “pugi” massa ràpid. I això facilita una millor claredat mental i coordinació dels reflexos.
- Menys alcohol és, també, menys estrès pel fetge.
- Més aigua és menys ressaca l’endemà, ja que molts dels símptomes tenen a beure amb la deshidratació.
Es pot beure aigua entre copa i copa, abans de començar a beure i després de beure.
Potser hi ha gent que encara s’hi resisteix pensant, i com porto l’aigua? Si algú té pensat fer botellot, ja es carreguen moltes coses, potser una ampolla d’aigua no fa tanta diferència, oi? Utilitzar les fonts disponibles a l’espai públic també és una possibilitat.

A les mateixes botiques i supermercats on es pot comprar alcohol, gairebé sempre es pot comprar aigua, i per un preu més baix segur!!!
I si estem a un local? Podem demanar aigua? És cert que a alguns locals es fa molt negoci amb l’aigua, posant preus totalment abusius per una ampolla de 33 cl. Però podem demanar un got d’aigua de l’aixeta? La resposta és sí i, a més, hi ha una llei que ho avala (la Llei 7/2022, publicada al BOE el 9 d’abril de 2022).
Preneu nota per si algun dia us ho neguen: La llei diu a l’Article 18.3 «Amb aquest mateix objectiu, en els establiments del sector de l’hostaleria i la restauració s’haurà d’oferir sempre als consumidors, clients o usuaris dels seus serveis la possibilitat de consum d’aigua no envasada, de manera gratuïta i complementària a l’oferta del mateix establiment.»
Així doncs, fins i tot si no portes la teva pròpia ampolla d’aigua, o no la compres, tens dret a demanar aigua de l’aixeta.
Potser tu ja eres de l’equip de beure aigua. Però si no és així, t’animes a provar-ho? Realment només podem dir coses bones sobre aquesta pràctica.